Access modules

Inleiding

Opmerkingen

Deze pagina omvat tevens informatie over het onderhoudscontract.

Bespaar ontwikkelingskosten en werk altijd met een Access applicatie die in topconditie verkeert. Op deze pagina krijgt u advies over hoe u het beste gebruik kunt maken van bestaande modules en hoe een onderhoudscontract daarmee samenhangt. Het uitgangspunt is om een zo goed mogelijk product tegen een zo laag mogelijke kosten te kunnen leveren. Dit bereiken we door diverse modules - zelfs complete applicaties - herbruikbaar en implementeerbaar te maken in elke maatwerk applicatie.

Alle onderdelen worden vanaf de kern steeds in optimale conditie gehouden en alles wordt door het Office Programs Applicatie Beheer Systeem bijgewerkt. Van tijd tot tijd ontvangt u updates. Uw applicatie beschikt daarom altijd over de modernste technologie en is altijd compatibel met de nieuwste versies.


De voordeligste situatie

Laten we de modules die vaker worden ingezet, standaardmodules noemen. Zie ze als afzonderlijk inzetbare onderdelen, maar het kunnen ook complete applicaties zijn. Wanneer een standaardmodule geheel voldoet aan uw wensen, is dat de voordeligste situatie. Normaalgesproken wordt er - naast een standaardmodule - ook een specifiek gedeelte gebouwd; uw maatwerk. De standaardmodule(s) en uw maatwerk gedeelte vormen samen uw applicatie.

Voorbeeld

Factuur is een volledig werkend programma wat we dan ook een standaardapplicatie kunnen noemen. Deze applicatie bestaat uit de volgende modules:

  1. Basiscomponenten
  2. Inlogsysteem
  3. Module Klanten (CRM systeem)
  4. Module Producten
  5. Module Facturering
  6. Module Projecten
  • De Basiscomponenten vormen het fundament van onze applicaties. Winst dus.
  • Stel dat u in uw maatwerk relaties moet beheren, dan kunt u besluiten om ook te kiezen om de Module Klanten van Factuur te laten implementeren. Alweer winst zonder onnodige kosten. Maar dat is nog niet alles...

Het mooie van het Office Programs Applicatie Beheer Systeem is, dat de standaardmodules (inclusief Basiscomponenten) van tijd tot tijd worden bijgewerkt en dat u hiervan blijft profiteren. Ondanks dat deze onderdelen al deel uitmaken van uw applicatie en al jaren operationeel zijn. Alweer winst dus, want zo blijft uw applicatie steeds compatibel met de nieuwste versies van Microsoft Access. Ook uw klantspecifieke objecten moeten bij een nieuwe versie van Access worden bijgewerkt. Zou het overdreven zijn te stellen dat uw applicatie op deze manier altijd in topconditie verkeert?

Afwijken van een standaardmodule?

Als u van een standaardmodule afwijkt is het geen standaard meer. Zo eenvoudig is dat. Dit betekent echter niet dat de objecten binnen de module (formulieren, rapporten, codemodules, tabellen, etc.,) niet meer kunnen worden bijgewerkt. Maar dat bijwerken gebeurt alleen in opdracht van u. Dit zal dan handmatig moeten gebeuren en dat is natuurlijk een stuk kostbaarder. Tegelijkertijd is er dan het volgende nadeel:

  • Zaken die u binnen een standaardmodule heeft laten aanpassen, maken van de standaardmodule uw specifieke maatwerk...
  • Als gevolg daarvan mag Office Programs uw maatwerk niet zomaar aanpassen.
  • Dit kan een volledige applicatie of zeer groot gedeelte van de applicatie zijn.
  • U dient er rekening mee te houden dat alles wat onder uw maatwerk valt, dan ook niet meer wordt geoptimaliseerd. Denk hierbij aan het verbeteren en/of het uitbreiden van functionaliteiten.

Dus: uw specifieke maatwerk wordt goed onderhouden voor wat betreft de compatibiliteit met Access versies en ons Access besturingssysteem (de basiscomponenten), maar wordt niet automatisch bijgewerkt wat in standaardmodules wel continue gebeurt.

Om optimaal van het financieel voordeel te profiteren luid het advies dan ook om zoveel mogelijk de standaard aan te houden en alleen wijzigingen te laten aanbrengen als dat echt nodig is. Om onze gebruikers zo goed mogelijk tegemoet te komen, is er overigens ook een 'grijs gebied' dat u op de pagina Verzoek tot aanpassing kunt bekijken.

Onderhoudscontract

Zoals hiervoor is aangegeven zal het u duidelijk zijn dat de onderhoudswerkzaamheden niet bij elke applicatie gelijk zijn. Het zijn vooral de klantspecifieke objecten en de afwijkingen van de standaardmodules die het verschil maken. Ook de omvang en complexiteit van de applicatie is bepalend.

Verder is er een verschil tussen het reguliere onderhoud (binnen dezelfde Access versie) en een onderhoud die moet worden uitgevoerd bij een nieuwe Access versie. Deze laatste kan zeer ingrijpend zijn. Om een voorbeeld te noemen: toen Microsoft besloot om van een menu gestuurde interface naar de lint gestuurde interface over te gaan, hebben we applicaties voor 80-90% opnieuw moeten bouwen... Een dergelijke drastische wijziging zal niet snel weer gebeuren zodat het onderhoud bij een versiewijziging van Access naar verwachting best zal meevallen. Maar... je weet maar nooit wat Microsoft zal doen. Om het reguliere onderhoud betaalbaar te houden, gelden de kosten in eerste instantie alleen voor het reguliere onderhoud. Wanneer er een nieuwe Access versie verschijnt, zal worden gekeken of hiervoor extra wijzigingen doorgevoerd moeten worden. Zo ja, dan zullen we u vooraf berichten over de eenmalige extra kosten.

De prijs van het onderhoudscontract valt reuze mee, maar zoals gezegd is dat van meerdere factoren afhankelijk. Doe gerust eens navraag voor een indicatie. De definitieve kosten kunnen u worden meegedeeld zodra de omvang van uw applicatie bekend is.

Optionele modules

Soms bestaat een applicatie uit optionele modules. U betaalt natuurlijk alleen voor die modules waar uw keuze naar uitgaat. Wat optioneel is wordt vermeld. Echter, als u kiest voor bijvoorbeeld module A en B, en u wilt een onderhoudscontract, dan is het niet mogelijk om alleen een onderhoudscontract voor module A te kiezen. Want het onderhoudscontract dient alle modules te omvatten waarvoor u kiest. Althans, als u voor een onderhoudscontract gaat, vandaar dat bij elk item 'optioneel' staat aangegeven. Bij de opties voor de Persoonlijke ondersteuning maakt dat niet uit.

Wat u dient te weten

  • De kosten van het onderhoudscontract worden gebaseerd op de inhoud en de complexiteit van de applicatie. Omdat de applicatie kan wijzigen (denk aan uitbreidingen) kunnen daarmee ook de kosten wijzigen. Daarnaast kan het zijn dat de prijs ook jaarlijks wordt aangepast.
  • Als u een applicatie heeft gekocht en de standaardmodule is met (opzienbarende) functionaliteiten uitgebreid, kunt u daar tegen bijbetaling gebruik van maken. Kleinere functionaliteiten en verbeteringen worden gewoon standaard doorgevoerd.
  • U ontvangt een offerte. U kunt tot 30 dagen na de offertedatum het onderhoudscontract aangaan. Daarna niet meer. De applicatie is dan namelijk uit het systeem.
  • Wilt u het contract stoppen, dan hoeft u niet per sé op te zeggen (maar is wel zo netjes). U ontvangt jaarlijks een factuur; bij het niet betalen wordt het contract automatisch gestopt.
  • Als het contract is gestopt of onderbroken, moet u er rekening mee houden dat het onderhoud niet meer kan worden hervat vanwege achterstallig onderhoud. De applicatie is dan namelijk uit het systeem. In het geval het onderhoud nog wel kan worden hervat, zullen extra kosten in rekening worden gebracht.
  • Door het onderhoudscontract bent u ervan verzekerd dat uw applicatie bij Office Programs in beheer blijft en dus ook altijd een goede aansluiting kan maken op uitbreidingen.
  • Uw extra wensen aan functionaliteiten zijn niet in de kosten van het onderhoudscontract inbegrepen.
  • Dit item wordt in uw Servicepakket opgenomen indien dit item gewenst is. Op de pagina Servicepakket treft u informatie over o.a. de berekening en facturering.
  • Optioneel U kunt ook Persoonlijke ondersteuning krijgen.

Verwijzingen naar modules en applicaties