Navigeren door de applicatie

Inleiding

Door de structuur van een Office Programs Access applicatie te kennen, weet u tevens hoe uw eigen maatwerk applicatie is: overzichtelijk, goed gestructureerd en consistent.

Het werkt overal hetzelfde.

Verkenning 1: Menu Bestand en Start


  • Via Bestand gaat u naar het Backstage View waar u allerlei essentiële zaken kunt regelen die a.h.w. 'achter de schermen' spelen. In het artikel Backstage View vindt u er alle ins en outs over.
  • Via de knop Start kunt u vanuit elke locatie terug naar het startscherm.
  • Door op het vraagteken-icoontje óf op F1 te drukken opent u het dialoogvenster Help. Van daaruit kunt u elk Help onderwerp openen.

Verkenning 2: De sectie-tabbladen

Een Office Programs Access applicatie bestaat uit secties die per tabblad worden weergegeven. Uiteraard is dat voor elke applicatie verschillend. Hier is de sectie Facturering geselecteerd (van onze voorbeeldapplicatie Office Programs Factuur). Bij het openen van de applicatie zijn alle secties direct in beeld.


Verkenning 3: Het tabblad Start

In de sectie Facturering (Verkenning 2) is op Facturen geklikt waardoor naar het formulier Facturen is gegaan (Verkenning 3). Het tabblad Start verschijnt en is meteen het actieve tabblad omdat u daar in principe alle taken uitvoert. De kans dat u naar een ander tabblad moet schakelen is uiterst gering. Het tabblad Facturering is nu helemaal naar rechts opgeschoven. Wilt u naar een andere locatie binnen dezelfde sectie, dan kan dat direct via het tabblad Facturering. Wilt u naar een andere sectie, dan klikt u op Start.


Via de opdracht Navigatie (groep Standaard) kunt u de applicatie zo instellen dat geopende formulieren automatisch worden gesloten of open blijven. Als u wilt blijven geopende formulieren als handige tabbladen onder het lint beschikbaar.


Verkenning 4: Onderwerpen per tabblad en groep

De opdrachten die u op de afbeeldingen heeft gezien zijn overal in de applicatie op dezelfde wijze gerangschikt. Doordat opdrachten visueel worden weergegeven zullen gebruikers daarom altijd snel die taken kunnen vinden die ze nodig hebben. Welke tabbladen binnen een sectie aanwezig zijn, is afhankelijk van de locatie. Dit geldt ook voor de groepen binnen de tabbladen alsook voor de items die zich binnen de groepen bevinden.

Op de pagina Algemeen gebruik is een rubriek weergegeven waar alle tabbladen en groepen afzonderlijk zijn beschreven. Maar eigenlijk hoeft maar één ding te onthouden: 'het werkt overal hetzelfde'.